February 9th to 18th, 2022
Novosibirsk is a city located in central and south Russia and The Pobeda Centre for Culture and Leisure is in the center of the city. The building was built in 1925 and contained movie theaters, a concert hall, seminar rooms, a gallery and restaurants. This building is a gathering site for people in Novosibirsk and stands as a symbol of the city. The exhibition was held at the white gallery in the building. Its 400-square-meter space is said to be the best gallery among the experts in Novosibirsk.
ロシア中南部に位置するノボシビルスク、その中心街にあるのがポベダ文化・レクリエーションセンターです。1925年に建設された歴史ある建物の中には映画館、コンサートホール、セミナールーム、ギャラリー、レストランなどがあり、大規模なイベントやフェスティバルのときは何千人もの市民が集まるノボシビルスクの文化生活のシンボルです。展覧会が開催されたのはその中にあるホワイトギャラリーで、400㎡スペースは専門家の間ではノボシビルスクで最も優れた展示スペースといわれています。
About the exhibition / この展示について
A Japanese photographer, Yoshida Shigeru, had created two projects “Border” and “Seawall”, which he dedicated to people who are still suffering from the tragedy of Fukushima. The exhibition shows his 43 artworks selected from those two projects.
Yoshida Shigeru was distressed by the disaster of Fukushima on March 11th in 2011. He was so saddened to know that more than 20,000 people lost their lives due to the nuclear accident that occurred after the earthquake. Since he has worried about over 100,000 disaster victims who had to evacuate and what would happen to those whose lives were destroyed, he flew to Fukushima.
In Fukushima, he saw people praying toward the sea. Many people’s lives were lost due to the tsunami. But even so, people left behind were praying calmly. It was a shocking but touching moment for him. Then he decided to take pictures of the sea and the scenery around the area. He adjusted the shutter speed to 1 minute, which is the same amount of time as the people’s prayers to the sea. For 10 years since 2011, he has visited the damaged coast in Fukushima, Miyagi and Iwate for shooting. He has observed how the victims’ lives have changed and he has reflected on what he saw there in his own projects.
In 2019, he had started his second project “Seawall”, which is about the Great East Japan Earthquake. He has focused on “Seawall”, which is an engineering structure and seems unique. He has been asking himself what the structures bring to victims, a “ray of hope” or a “symbol of despair”. The Japanese government had decided to build 15 meters high 400 meters long seawall to prevent tsunami damage. Due to the decision, people in Fukushima can’t see the beautiful sea closely anymore. Rather they see the big wall in front of them instead. Is it ok if people’s lives are saved by the wall? What happens to the people’s thoughts? They had lived with the sea for a long time. Yoshida had interviewed victims in Fukushima and expressed their thoughts in his photographs.
日本の写真家・吉田繁の作品展は、福島の悲劇に捧げられた2つのプロジェクト” Border-for Prayer “と” Sea Wall “から43作品が展示されます。
吉田繁は、2011年3月11日に起きた東日本大震災とそれによって発生した福島第一原発の事故により亡くなった2万人以上の人々と数10万人の避難民が発生したことに深く心を痛めました。取り返しのつなかいほど破壊された彼らの生活はこれからどうなっていくのか。彼は早速、被災地へと向かいました。
そこで彼は多くの人々が海に向かって祈りを捧げている姿を目撃します。津波で多くの命を奪った海であるにもかかわらず静かにただ祈る人々。そのとき彼は、生き残った被災者たちが祈りを捧げている海の風景を撮り続けようと決心します。同時に、カメラのシャッタースビードを彼らが祈っている時間に相当する1分間にしようと……。それから10年間、彼らは福島、宮城、岩手の被災した海岸を訪れ、人々の生活の変化を観察しながらプロジェクトを続けてきました。
2019年、彼は東日本大震災をモチーフにした二つ目のアート写真プロジェクト” Sea Wall “に着手しました。防潮堤というある意味ではユニークな工学的構造物に焦点を当てましたが、それは被災した人々にとって「希望の象徴なのか、絶望の象徴なのか」を問いかけるものでした。今後の津波災害を防ぐため、日本政府は最大で15m、合計で400kmにわたる壁をつくることを決めました。それによって地元の人々は美しい海の景色を近くで見ることができなくなり、代わりにコンクリートの巨大な壁を見ることになりました。安全が守られればいいのか、海を見ながら暮らしてきた人々はどのように感じているのか。吉田繁が人々に直接尋ねて得たその答えを元に表現されています。